WWDC — Nejlepší konference mého života
Pokud naše sociální sítě sledujete pravidelně, určitě vám neuniklo, že jsem byl v San Jose na slavné konferenci WWDC.
Pokud naše sociální sítě sledujete pravidelně, určitě vám neuniklo, že jsem byl v San Jose na slavné konferenci WWDC. Jednak je třeba být stále v obraze a za druhé je to naživo opravdu famózní zážitek, který doporučuji všem vývojářům a vývojářkám. Reporty a mé dojmy najdete na Letem Světem Applem či CzechCrunchi, ale byla by škoda se na WWDC nezaměřit trochu podrobněji — z vývojářského hlediska.
Celý svět totiž primárně hltá úvodní keynote a představení novinek, pokud jste však na místě, můžete si užít tzv. Laby, kde vám vše vysvětluje a prezentuje Apple inženýr, a také přednášky. Ty jsou všechny streamované (až na tři, které byly tajné) a lze si je pustit i zpětně. A tak jsem se rozhodl jako definitivní tečku za WWDC pro vás sepsat takové, které podle mě rozhodně stojí za shlédnutí.
A že je na co se koukat. Letošní ročník WWDC byl snad ten nejlepší vůbec a blíží se mu jen ten, kdy Apple představil Swift. Bohužel většina nově odhalených věcí je pouze pro iOS 13 a tím pádem se do produkčního prostředí firem, které podporují i starší systémy, dostanou nejdříve za rok. Zde se jedná hlavně o SwiftUI, které není možné použít pro iOS 12… I tak je ale podle mě důležité tyhle věci vidět a připravit se na jejich příchod.
Co rozhodně nevynechat?
Pro vývojáře určitě doporučuji mimo Keynote na úvod shlédnout i video Platforms State of the Union (Platforms State of the Union — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer), které věci představené na Keynote rozebírá trochu více do detailu a dává tak podrobnější přehled. Pak už se můžete vrhnout přímo na témata, co vás zajímají — souhrnnou stránku najdete na WWDC 2019 — Videos — Apple Developer, za sebe ale rozhodně říkám, že nesmíte vynechat “ságu” SwiftUI. Jedná se totiž o úplně nový framework, který byl letos představen, je o něm hodně přednášek a přináší zásadní změny v tom, jak se vytváří UI a vlastně i v architektuře aplikací, kterou Apple prosazuje. Škoda je pouze, že do produkčních aplikací, které neodříznou uživatele se staršími iOS, se dostane tak za rok až dva…
Introducing SwiftUI: Building Your First App — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Integrating SwiftUI — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
SwiftUI Essentials — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Building Custom Views with SwiftUI — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
SwiftUI On All Devices — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Data Flow Through SwiftUI — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Další přednášky, kterých jsem se účastnil a zaujaly mě, jsou Introducing Sign In With Apple. Jedná se o zajímavou technologii, která pravděpodobně změní způsob, jak se přihlašujeme do aplikací.
Introducing Sign In with Apple — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Jako další pak mrkněte na představení applího reaktivního frameworku Combine a background execution modů, které konečně přinesou možnost plánovat úlohy, co se mají provést na pozadí, třeba když je telefon na nabíječce a wifi.
Introducing Combine — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Advances in App Background Execution — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Last but not least, velice mě překvapila přednáška optimalizace startu aplikace, která byla skoro na konci WWDC a tudíž jsem od ní moc nečekal… Opak byl ale pravdou. Jsou zde popsané problémy, kterými trpí většina aplikací a návrhy jednoduchých řešení, jak zrychlit načítání, plus způsob, jakým vše měřit. Opravdu vřele doporučuji!
Optimizing App Launch — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
AR koutek
Tady bych rád doporučil několik přednášek, které se zaměřují na rozšířenou realitu. Je vidět, že Apple to s ní myslí opravdu vážně a bylo jí věnováno v rámci WWDC hodně prostoru, a to nejen na přenáškách. Skvělá třeba byla hra Swift Strike (Bowling s iPadem a velkou koulí), nebo během představení Macu Pro bylo možné si jej i s displayem “rozebrat” v AR a pořádně prohlédnout.
Apple představil naprosto úžasný nástroj a to RealityComposer, který umožňuje komukoli vytvářet složité scény s akcemi, animacemi a mnoha objekty v AR pomocí iPadu a Macu. Vše je naprosto jednoduché, a dokonce u toho není potřeba nic kódit.
Introducing RealityKit and Reality Composer — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Building AR Experiences with Reality Composer — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
A pokud jste hračičkové, určitě pouštějte i přednášku, kde Apple popisoval, jak použil CoreML a ARKit k tomu, aby vytvořil naprosto jednoduchou hru, kde se hází kostky a sčítají jejich hodnoty.
Creating Great Apps Using Core ML and ARKit — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
UX-UI
Na závěr bych rád zmínil několik sessions, které se zabývají UX/UI. Jako první je revize toho, jak lépe používat CollectionViews a co nám zde Apple přidělal, aby bylo ještě jednodušší je integrovat (pokud ovšem rovnou neskočíme do SwiftUI).
Advances in Collection View Layout — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
Dále představil sadu ikon / symbolů, které je doporučeno používat v iOS aplikacích, protože budou vždy a všude vypadat krásně, a navíc se umí zvětšovat a zmenšovat s textem a tím přispívají k lepšímu UX.
Introducing SF Symbols — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
A jsme takřka na konci přednášek i článku. V praxi to znamená session o Dark Mode.
Implementing Dark Mode on iOS — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
I když by v někom mohlo klíčit podezření, že nebude důležitý, opak je pravdou. Věřím, že aplikace, které se na něj nepřipraví a nebudou jej podporovat, ztratí zájem uživatelů a může se jednat o klíčovou věc, kterou budeme muset všichni na podzim řešit. Nikdo totiž nechce jedinou svítivě bílou aplikaci, když je vše ostatní tmavé…
Designing Award Winning Apps and Games — WWDC 2019 — Videos — Apple Developer
A na úplný konec trochu odlehčené téma. Za hltáním znalostí si dejte hravou tečku v podobě přednášky, jak se tvoří aplikace, které dostaly Apple Design Award. Všimněte si, že většina appek, jež tuto cenu dostaly, jsou pouze na iOS a ne i pro Android. Náhoda? Nemyslím si :)
Dan Rutkovský, CTO